Logo LAA  

Letecká amatérská asociace ČR
Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10
Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596

  English version
English version
upozorneni
Ultralehké letouny Závěsné kluzáky Motorové závěsné kluzáky Padákové kluzáky Paramotory Ultralehké vírníky Ultralehké vrtulníky
 
  Stanovy
  Organizační řád
  Organizační schéma
  Schéma správy
  Sídlo, návštěvní hodiny
  Aparát LAA, kontakty
 
  Novinky

Vítr aktuálně

  Směr,teplota,oblačnost
Aktuality
  Provoz a technika
  Články / Oznámení
  Vzdušný prostor ČR
  Flying in Europe
Svaz...
  Paraglidingu
  Ultralehkého létání
  Závěsného létání
  Motor. paraglidingu
LAA ČR
  O Asociaci
  Sportovní výsledky
  Konference LAA ČR
  Rada LAA ČR
  Členství
  Poplatky
  Pojištění
  Pilotní průkazy
  Technické průkazy
  Změna majitele SLZ
  Jak platit za služby?
  Akce
  Inspektoři
Praktické Informace
  Meteosondy LAA ČR
  Letečtí lékaři
  Letecké zkratky
  Info o nehodách
  Tabulka METAR TAF
  Telefonní čísla
  Ztráty a nálezy
  Organizace ICAO
  Typové průkazy ULL
  Reg. plochy SLZ
Pilot
  Pilot aktuálně
  O časopisu
  Obsahy časopisu
  Obsah ročníků
  TV Pilot
  Bulletiny LAA ČR
  Internetové články
  Starší plná čísla
  Předplatné
  Komerční inzerce
  Řádková inzerce
  Termíny uzávěrek
  Podání inzerce on-line
  Akce on-line
  Redakce
Downloads
  Acrobat Reader
  Zábava
Vymezení kategorie UllaPošli článek...  Formátuj pro tisk...
30.1.2002 22:00 (Ultralehké letouny) vymezení kategorie (Hofmann Petr)
Ultralight Ultralight - ultralehký letoun

Zákonné vymezení kategorie podle vyhlášky 108/1997 Sb. § 24, odstavec 5

Ultralehký letoun je letoun, který je konstruován maximálně pro dvě osoby, řízený buď přesouváním těžiště pilota, nebo aerodynamickými prostředky, jehož pádová rychlost nepřevyšuje 65 km/h, jehož maximální vzletová hmotnost je 450 kg.


Praktické vymezení kategorie

Základní charakteristika: ultralighty jsou letadla, která je možno na rozdíl od "velkých" letadel postavit vlastníma rukama. Vlastní létání se liší od létání na "dospělých" letadlech hlavně výrazně nižší cenou. Ultraligty mají ze všech sportovních létajících zařízení nejvyšší výkony a umožňují turistické cestování na tisícikilometrové vzdálenosti.

Pořizovací náklady: pořizovací náklady jsou velmi závislé na tom, zda stavíte letadlo vlastními silami, nebo jestli koupíte nové letadlo tovární výroby. Cena vlastní stavby se pohybuje řádově v jednotkách statisíců (největší položkou je vhodný motor, který lze úpravou automobilového motoru získat za relativně dostupných nákladů) pokud nepočítáte řádově několik tisíc hodin vlastní práce. Cena továrně vyráběných letadel se pohybuje od 1 do 2 milionů Kč.

Provozní náklady: létání s ultralightem je ze všech sportovních létajících zařízení patrně nejdražší. Provozní náklady jsou závislé na tom, zda letadlo vlastníte, nebo zda létáte s najatým letadlem. V současnosti existuje řada provozovatelů půjčoven, kteří letadla pilotům pronajímají. Cena letové hodiny se podle typu a provozovatele pohybuje od 1 do 2 tisíců Kč. Cena provozu vlastního letadla je závislá na několika faktorech. Prvním a ne vždy nejvýznamnějším faktorem je spotřeba provozních hmot. Ta se pohybuje od cca 7 l /hod u jednomístných ultralajtů do cca 13 (ale v některých případech až 20) l hod u dvoumístných. Další položkou jsou náklady na uskladnění letounu. Roční nájem místa v hangáru se pohybuje od 15 do 30 tisíc Kč. Jednotky až desítky tisíc činí náklady na servisní prohlídky (podle typu a intenzity provozu).

Výcvik: existuje řada leteckých škol, která zajišťuje leteckých výcvik na profesionální bázi. Výcvik je nejdelší ze všech SLZ a bohužel rovněž nejnákladnější, vyjma utralehkých vrtulníků.

Hlavní výhody: moderní ultralighty mají překvapující výkonnost a dosahují cestovních rychlostí srovnatelných s vyššími kategoriemi sportovních a turistických letadel. Jsou při vhodné výbavě schopny dokonce zahraničních letů. Jsou ze všech SLZ nejméně závislé na počasí a umožňují celoroční provoz.

Hlavní nevýhody: největší nevýhodou jsou vysoké pořizovací i provozní náklady, vázanost na vzletové a přistávací plochy a na možnosti uskladnění letadel na letištích.



Fotosoutěž
  Aktuální ročník






Školící středisko LAA - e-learning

Odkazy
  Zkoušení - LAA ČR
  ŘLP
  WEBRIEFING
  Omezené prostory
  NOTAM
  Počasí v ČR (ČHMÚ)
  Meteo pro sp. létání
  Radarové odrazy ČR
  Počasí Medard
  Počasí Flymet
  Družice MSG
  Synoptika USAF
  Další odkazy...
Ke stažení
  Přihláška LAA 2012
  Registrace ve svazu
  Prodloužení PL
  Zák. o civ. letectví
  Vyhl. 108-1997
  Předpis LA-1
  Předpis LA-2
  Předpis LA-3
  Předpis LA-6
  Předpis UL-1
  Předpis UL-2 část I
  Předpis UL-2 část V
  Osnova UL-3 ULL
  Osnova UL-3 MZK
  Osnova ULK-3
  Osnova UH-3
  Osnova UV-3
  Předpis PL2
  Předpis PL-3
  Předpis PL-4
  Osnova MPL-3
  Předpis ZL-1
  Osnova ZL-3
  Směrnice LN
  Dot. instruktora PL
  Pal.d. a let.p. MPK
  Protokol MPK
  Let. zkoušky MPK
  Předb. zpr. o nehodě
  Sportovní řád FAI
  Hl. provozu navijáku
  Přehl.činnosti insp.
  OL MPK
  OL MPK kvalifikace
  OL ZL
Moje LAA
  přihlásit se
  registrace
© LAA ČR | developed by Xsite.cz