Logo LAA  

Letecká amatérská asociace ČR
Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10
Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596

  English version
English version
upozorneni
Ultralehké letouny Závěsné kluzáky Motorové závěsné kluzáky Padákové kluzáky Paramotory Ultralehké vírníky Ultralehké vrtulníky
 
  Stanovy
  Organizační řád
  Organizační schéma
  Schéma správy
  Sídlo, návštěvní hodiny
  Aparát LAA, kontakty
 
  Novinky

Vítr aktuálně

  Směr,teplota,oblačnost
Aktuality
  Provoz a technika
  Články / Oznámení
  Vzdušný prostor ČR
  Flying in Europe
Svaz...
  Paraglidingu
  Ultralehkého létání
  Závěsného létání
  Motor. paraglidingu
LAA ČR
  O Asociaci
  Sportovní výsledky
  Konference LAA ČR
  Rada LAA ČR
  Členství
  Poplatky
  Pojištění
  Pilotní průkazy
  Technické průkazy
  Změna majitele SLZ
  Jak platit za služby?
  Akce
  Inspektoři
Praktické Informace
  Meteosondy LAA ČR
  Letečtí lékaři
  Letecké zkratky
  Info o nehodách
  Tabulka METAR TAF
  Telefonní čísla
  Ztráty a nálezy
  Organizace ICAO
  Typové průkazy ULL
  Reg. plochy SLZ
Pilot
  Pilot aktuálně
  O časopisu
  Obsahy časopisu
  Obsah ročníků
  TV Pilot
  Bulletiny LAA ČR
  Internetové články
  Starší plná čísla
  Předplatné
  Komerční inzerce
  Řádková inzerce
  Termíny uzávěrek
  Podání inzerce on-line
  Akce on-line
  Redakce
Downloads
  Acrobat Reader
  Zábava
Vymezení kategorie ZKPošli článek...  Formátuj pro tisk...
30.1.2002 22:00 (Závěsné kluzáky) vymezení kategorie (Hofmann Petr)
Rogalo Rogalo - Závěsný kluzák

Zákonné vymezení kategorie podle vyhlášky 108/1997 Sb. § 24, odstavec 3

Závěsný kluzák je bezmotorové letadlo těžší vzduchu, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby, jehož vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem či navijákem a které je řízeno změnou polohy těžiště pilota, s možností dodatečného aerodynamického řízení kolem jedné osy. Maximální hmotnost prázdného kluzáku bez upínacího zařízení nesmí překročit 40 kg.

Praktické vymezení kategorie

Základní charakteristika: Je to bezmotorový kluzák se kterým se dá volně létat z kopce nebo využívat termické stoupavé proudy a svahové proudění. Na základní konstrukci z duralových trubek (poslední dobou i s pevnostními prvky z uhlíkových vláken) je navlečená plachta, která tvoří tvar křídla. Rogalo má poddajný tvar nosné plochy. Pilot je zavěšený v těžišti. Kluzák se řídí pohyby hrazdy. (tzv. řízení změnou polohy těžiště) Přitahováním zrychluje, odtlačením zpomalí a pohybem hrazdy do strany kluzák zatáčí. Pilot může startovat rozběhem z kopce, pomocí navijáku nebo aerovleku za motorovým UL letounem. Létání s rogalem přináší největší pocit nezávislosti a svobody ze všech způsobů, jakými se lidé odpoutávají od matičky země.

Pořizovací náklady: rogalo je investičně po padákovém kluzáku nejdostupnější zařízení, se kterým se dá ve vzduchu létat. Pořizovací náklady se pohybují v řádu desítek tisíc Kč podle kapsy toho, jestli kupujete nové nebo z druhé ruky a podle jeho výkonnosti a stavu.

Provozní náklady: provozní náklady jsou závislé na vzdálenosti, kterou musíte překonávat k návštěvě vhodných terénů.

Výcvik:provádí se v leteckých školách, většinou v sočasné době individuálně.

Hlavní výhody: moderní rogala mají udivující výkonnost a umožňují neuvěřitelně dlouhé lety. Další podstatnou výhodou je jeho malá náročnost na skladovací prostor a přepravitelnost na střeše auta.

Hlavní nevýhody: rogalo je ze všech SLZ nejnáročnější na fyzickou kondici, zejména při přepravě na startoviště, na které není možný příjezd autem. Jeho velikost znamená, že je nutné jej prakticky po každém letu rozložit a před dalším letem znovu složit. Létání je možné jen v příznivých meteorologických podmínkách.



Fotosoutěž
  Aktuální ročník






Školící středisko LAA - e-learning

Odkazy
  Zkoušení - LAA ČR
  ŘLP
  WEBRIEFING
  Omezené prostory
  NOTAM
  Počasí v ČR (ČHMÚ)
  Meteo pro sp. létání
  Radarové odrazy ČR
  Počasí Medard
  Počasí Flymet
  Družice MSG
  Synoptika USAF
  Další odkazy...
Ke stažení
  Přihláška LAA 2012
  Registrace ve svazu
  Prodloužení PL
  Zák. o civ. letectví
  Vyhl. 108-1997
  Předpis LA-1
  Předpis LA-2
  Předpis LA-3
  Předpis LA-6
  Předpis UL-1
  Předpis UL-2 část I
  Předpis UL-2 část V
  Osnova UL-3 ULL
  Osnova UL-3 MZK
  Osnova ULK-3
  Osnova UH-3
  Osnova UV-3
  Předpis PL2
  Předpis PL-3
  Předpis PL-4
  Osnova MPL-3
  Předpis ZL-1
  Osnova ZL-3
  Směrnice LN
  Dot. instruktora PL
  Pal.d. a let.p. MPK
  Protokol MPK
  Let. zkoušky MPK
  Předb. zpr. o nehodě
  Sportovní řád FAI
  Hl. provozu navijáku
  Přehl.činnosti insp.
  OL MPK
  OL MPK kvalifikace
  OL ZL
Moje LAA
  přihlásit se
  registrace
© LAA ČR | developed by Xsite.cz